Rezerwacja online

Wymiana rozrządu

od 100 zl / 45 minut pracy

Skorzystaj z formularza opinii lub zadzwoń
Osobisty menedżer wybierze i obliczy wszystko, co niezbędne
Wybierz dogodny termin wizyty w serwisie samochodowym
Uzyskaj sprawny samochód i oficjalną gwarancję

Wymiana rozrządu – kluczowy element utrzymania silnika w dobrej kondycji

Rozrząd to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego, odpowiedzialny za synchronizację pracy zaworów i tłoków. Jego właściwe działanie ma bezpośredni wpływ na osiągi, efektywność paliwową oraz ogólną żywotność silnika. Wymiana rozrządu to proces, który powinien być przeprowadzany zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz warunkami eksploatacyjnymi.

Dlaczego wymiana rozrządu jest tak istotna?
Niewłaściwie działający rozrząd może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a nawet całkowitej awarii. W przypadku zerwania paska lub łańcucha rozrządu, zawory mogą uderzyć w tłoki, co skutkuje kosztownymi naprawami. Regularna wymiana rozrządu jest kluczowa dla zachowania prawidłowego działania silnika i uniknięcia nieprzyjemnych niespodzianek.

Jakie są objawy zużycia rozrządu?
1. Słyszalne hałasy – jeśli podczas pracy silnika słychać nietypowe dźwięki, takie jak stuki lub pukanie, może to wskazywać na problemy z rozrządem.
2. Problemy z uruchomieniem silnika – trudności w rozruchu mogą świadczyć o nieprawidłowym działaniu rozrządu, co utrudnia synchronizację pracy zaworów.
3. Zwiększone zużycie paliwa – jeśli silnik zaczyna zużywać więcej paliwa niż zazwyczaj, może to być spowodowane nieprawidłową pracą rozrządu.
4. Wzrost emisji spalin – nieprawidłowe działanie rozrządu może prowadzić do zwiększonej emisji spalin, co jest szkodliwe zarówno dla środowiska, jak i dla samego silnika.

Wymiana rozrządu – proces krok po kroku

1. Diagnostyka – przed przystąpieniem do wymiany rozrządu, mechanik przeprowadza dokładną diagnostykę, aby ocenić stan obecnego układu rozrządu i określić, czy wymiana jest konieczna.
2. Przygotowanie pojazdu – pojazd powinien być ustawiony na płaskiej powierzchni, a silnik powinien być schłodzony. W razie potrzeby, odłączony akumulator.
3. Zdemontowanie osłon silnika – w celu uzyskania dostępu do rozrządu, konieczne jest zdjęcie osłon silnika oraz innych komponentów, które mogą utrudniać dostęp do paska lub łańcucha rozrządu.
4. Usunięcie starego paska/łańcucha rozrządu – należy dokładnie zdemontować stary pasek lub łańcuch rozrządu, zwracając uwagę na oznaczenia, aby zachować właściwą synchronizację.
5. Sprawdzenie elementów towarzyszących – w trakcie wymiany rozrządu warto sprawdzić stan innych elementów, takich jak napinacze, prowadnice, pompa wody oraz uszczelki. Jeśli są uszkodzone, powinny zostać wymienione.
6. Montaż nowego paska/łańcucha rozrządu – nowy pasek lub łańcuch rozrządu jest montowany zgodnie z oznaczeniami i zaleceniami producenta. Ważne jest, aby wszystkie elementy były odpowiednio napięte.
7. Montaż osłon i komponentów – po wymianie rozrządu, należy zamontować wszystkie osłony oraz elementy, które zostały wcześniej zdemontowane.
8. Sprawdzenie działania silnika – po zakończeniu wymiany, mechanik uruchamia silnik i przeprowadza testy, aby upewnić się, że rozrząd działa prawidłowo.

Kiedy należy wymienić rozrząd?
Zalecenia dotyczące wymiany rozrządu różnią się w zależności od producenta pojazdu oraz typu silnika. Ogólnie przyjmuje się, że pasek rozrządu powinno się wymieniać co 60-100 tysięcy kilometrów, podczas gdy łańcuch rozrządu ma zazwyczaj dłuższą żywotność i może wymagać wymiany dopiero po 150-250 tysiącach kilometrów. Warto jednak sprawdzić szczegółowe zalecenia producenta w instrukcji obsługi pojazdu.

YEARS OF
FOUNDATION

50

SKILLED TEAM
MEMBERS

100

HAPPY
CUSTOMERS

80

MONTHLY
ORDERS

70